ADAC chce zbadać wykorzystanie w pełni elektrycznych samolotów opartych na dronach w ratownictwie powietrznym. W studium wykonalności należy przetestować efektywność ekonomiczną i potencjał wykorzystania samolotu pionowego startu z Volocoptera.
ADAC Luftrettung chce przetestować wykorzystanie załogowych multikopterów w służbie ratowniczej na podstawie studium wykonalności.
Volocopter był w stanie przeprowadzić pierwsze loty testowe swoim w pełni elektrycznym samolotem pionowego startu w rzeczywistym środowisku w Dubaju. (Źródło: Volocopter) We współpracy z Instytutem Medycyny Ratunkowej i Zarządzania Medycznego (INM) Uniwersytetu Ludwiga Maksymiliana w Monachium (LMU) ma zostać zasymulowany scenariusz rozmieszczenia dla dwóch regionów Ansbach i Nadrenii-Palatynatu w marcu 2019 r. Najpierw testy przeprowadzane są wirtualnie na komputerze.
W tym celu wykorzystywane są dane z modeli multicoptera „Volocopter”. Firma o tej samej nazwie, zlokalizowana w Bruchsal koło Karlsruhe, opracowuje elektrycznie napędzane samoloty typu high-fly w oparciu o technologię dronów. W ramach współpracy Volocopter obiecał już zoptymalizować samolot specjalnie dla służb ratowniczych.
Loty testowe w pełni elektrycznego samolotu odbyły się już w rzeczywistym środowisku Dubaju. Tam jednak jeszcze z pilotem na pokładzie dwumiejscowego. Zasadniczo, według producenta, multikoptery posiadają również platformę technologiczną do zdalnego sterowania, a nawet w pełni autonomicznych operacji lotniczych.
Loty testowe w ramach projektu ratownictwa lotniczego ADAC mają odbyć się w najbliższych miesiącach. Do końca przyszłego roku powinny być również dostępne wyniki, które pokazują nie tylko potencjał wdrożeniowy, ale także efektywność ekonomiczną Volocoptera w służbie ratowniczej.
Studium wykonalności powinno zostać ukończone w ciągu półtora roku i mieć łączny budżet około pół miliona euro. Projekt jest również wspierany finansowo przez Fundację ADAC. Projekt jest również wspierany naukowo przez Niemieckie Centrum Lotnicze (DLR).
Zwłaszcza w wypadkach drogowych dotarcie na miejsce zdarzenia pojazdem drogowym jest często trudne, a przede wszystkim niezwykle czasochłonne. Korki drogowe kosztują cenny czas, co czasami może stanowić różnicę między życiem a śmiercią. Helikoptery są więc od kilku lat wykorzystywane do transportu karetki na miejsce wypadku bez korków. Z Volocopterami oczywiście chce się teraz podążać za duchem czasu i nie tylko przełączyć się na napęd elektryczny, ale także samodzielnie przetransportować lekarza pogotowia do miejsca, w którym toczy się akcja.