W ostrej konkurencji z rywalami, takimi jak Google i Samsung, Apple zwiększa oprogramowanie swoich urządzeń. Oprócz wielu nowych funkcji, jest też sprzętowa atrakcja: drogi komputer Mac Pro dla profesjonalnych użytkowników.
Prezes Apple Tim Cook na konferencji deweloperów Apple WWDC w San Jose w Kalifornii. Apple położył tutaj nacisk na ochronę danych. (Źródło: Jeff Chiu / AP) Apple chce uatrakcyjnić swoje urządzenia dla użytkowników wieloma nowymi funkcjami. Między innymi w przyszłości będzie można odwracać filmy na iPhonie i edytować je za pomocą filtrów kolorów.
Komputerowy zegarek Apple Watch staje się coraz bardziej niezależny od iPhone'a, a przez to bardziej interesujący dla użytkowników smartfonów z Androidem. Po raz pierwszy tablety iPad mają własny system operacyjny, który pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie ich jako pełnoprawnego zamiennika komputera PC. Dodatkowo w poniedziałek po latach Apple ponownie zaprezentowało nowy, wysokowydajny komputer z serii Mac Pro, który przeznaczony jest dla profesjonalnych użytkowników o bardzo wysokich wymaganiach technicznych.
Na początku konferencji programistów WWDC w San Jose Apple skupiło się na ochronie danych. Daje to użytkownikom możliwość jednorazowego udostępnienia swojej lokalizacji za pomocą aplikacji – do tej pory mogli wyrazić zgodę na stałe korzystanie z danych o lokalizacji tylko wtedy, gdy są one aktywnie wykorzystywane. Jeśli aplikacja próbuje oszukiwać i nadal pobierać informacje o miejscu pobytu, użytkownik otrzymuje komunikat ostrzegawczy.
Grupa obiecuje również lepszą ochronę danych poprzez opcję logowania się do innych aplikacji i usług za pomocą danych logowania do kont Apple. Deweloperzy muszą włączyć tę funkcję, jeśli generalnie zezwalają na logowanie za pośrednictwem kont u innych dostawców. Takie oferty logowania są dostępne między innymi od Google i Facebooka, ale także od niemieckich dostawców Verimi i NetID.
W przypadku sieciowej technologii budowlanej w inteligentnym domu platforma Apple HomeKit powinna w przyszłości lepiej chronić urządzenia od siebie za pomocą instalacji w routerach internetowych, aby poszczególni dostawcy nie mogli szpiegować użytkowników. Routery przystosowane do tego początkowo pochodzą m.in. od firmy Linksys.
Na iPhonie, najważniejszym produkcie Apple, ulepszana jest również aplikacja map. Początkowo w USA użytkownicy będą mieli okazję przyjrzeć się trójwymiarowym widokom ulic. To trochę jak Google Street View w 3D.
Nowy system operacyjny iPada ułatwia między innymi pracę z kilkoma aplikacjami jednocześnie oraz obróbkę tekstu. Po raz pierwszy do tabletów Apple można również podłączyć pamięci USB i aparaty fotograficzne. Deweloperzy po raz pierwszy znaleźli również wsparcie dla myszy komputerowej w przedpremierowych wersjach iPada. Na komputerach Mac stara aplikacja multimedialna iTunes jest podzielona na osobne aplikacje do odtwarzania muzyki, podcastów i treści wideo. Ponadto Apple znacznie ułatwia programistom konwersję aplikacji na iPhone'a na programy dla komputerów Mac. Mogłoby to znacznie poprawić wybór programów na komputerach Apple.
Jeśli Apple Watch stanie się bardziej atrakcyjny dla użytkowników Androida, może to pogorszyć szanse na sukces innych dostawców smartwatchów. Na przykład do tej pory potrzebny był iPhone do ładowania aplikacji na Apple Watch. W przyszłości zegar komputerowy będzie miał własny sklep z aplikacjami, a działające na nim aplikacje nie będą już potrzebowały odpowiednika na iPhonie. Zegarek Apple jest zdecydowanie najpopularniejszym smartwatchem, ale jednocześnie powstrzymywał go rozprzestrzenianie się iPhone'a: smartfony z Androidem mają ponad 80 procent udziału w rynku.