Amazon dostarcza towary dronem. Chińczycy otworzyli model biznesowy i przewożą ludzi. Zautomatyzowana osobista taksówka powietrzna osiąga prędkość 100 km/h.
Chińska firma Ehang prezentuje na targach Consumer Electronic Show (CES) swojego pasażerskiego drona Ehang 184 AAV (Aerial Autonomous Vehcle), który może przewozić człowieka. Nie może jednak ważyć więcej niż 100 kilogramów. Zintegrowana bateria wystarcza na 23-minutowy lot z prędkością 100 km/h. Pokonany dystans wynosi zatem maksymalnie 38,3 kilometra.
Ehang zwraca uwagę – ze zrozumiałych powodów – na wysokie standardy bezpieczeństwa. W szczególności tak zwany system fail-safe, który automatycznie podejmuje środki zaradcze w przypadku awarii poszczególnych komponentów. Dron pasażerski ma latać w pełni automatycznie i jest kontrolowany przez kilka grup czujników, które przesyłają zaszyfrowane dane w czasie rzeczywistym do kilku niezależnych, zintegrowanych systemów sterowania lotem.
Jeśli bezpieczeństwo pasażera nie jest już gwarantowane z powodu uszkodzeń lub awarii, samolot ląduje automatycznie. Pasażer może również ręcznie przełączyć się w rodzaj zawisu, w którym dron już się nie porusza.
Ehang 184 ma 1,5 metra wysokości i waży 200 kilogramów. Jest utrzymywany w powietrzu przez osiem śmigieł i zwykle oblicza najbezpieczniejszą i najszybszą trasę lotu dla pasażera (wg producenta). W przyszłości transport dronów będzie koordynować stacja naziemna, czyli centrum dowodzenia na niskich wysokościach. Podobno urządzenie potrafi też latać przez strefy złej pogody. Centrum dowodzenia zasugeruje wówczas bezpieczniejszą alternatywną trasę.
Galeria zdjęć 9 zdjęć Smartwatch, drone & Co .: Gadżet podkreśla z CES 2016 >>
To, co brzmi jak science fiction, wydaje się Chińczykom poważne. Ehang dostrzega ogromne możliwości w zautomatyzowanych, jednoosobowych lotach nie tylko dla branży transportowej, ale także dla opieki medycznej i handlu detalicznego. Według niepotwierdzonych doniesień, AAV Ehang 184 pojawi się na rynku za kilka miesięcy.