Cyfrowe stowarzyszenie Bitkom opublikowało przewodnik dotyczący wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w firmach. Ma to przede wszystkim stanowić pomoc orientacyjną dla decydentów IT w zakresie AI.
Stowarzyszenie branżowe Bitkom opublikowało przewodnik po sztucznej inteligencji (AI) wraz z raportem „Zrozumieć sztuczną inteligencję jako automatyzację podejmowania decyzji [PDF]”. Powinno to między innymi służyć decydentom IT jako orientacja w zakresie wykorzystania technologii AI. Około 21 procent firm w gospodarce cyfrowej stwierdziło na początku roku, że sztuczna inteligencja była jednym z najważniejszych tematów w 2017 roku. W 2016 roku było to zaledwie dziewięć procent.
Oprócz pomocy orientacyjnej raport powinien służyć również jako pomoc w podejmowaniu decyzji dla menedżerów IT, w jaki sposób można sensownie wykorzystać rozwiązanie AI w danej firmie.
„Kiedy firmy wykorzystują sztuczną inteligencję, mają nadzieję na większą wartość dodaną. Ale co dokładnie się za tym kryje, często pozostaje niejasne i nie każdy dostawca, który twierdzi, że wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoim rozwiązaniu, może dotrzymać tej obietnicy po bliższym przyjrzeniu się” – mówi dr. Mathias Weber, dyrektor ds. usług IT w Bitkom.
Według Bitkomu wprowadzanie AI w firmach odbywa się w pięciu etapach. (Źródło: Bitkom) Bitkom skupił się na opracowaniu pięciostopniowego modelu podejmowania decyzji. Poziom zero opisuje punkt wyjścia, w którym decyduje sama osoba. Wreszcie poziom piąty obejmuje autonomiczne decyzje maszyny, w których ludzie interweniują tylko na specjalne żądanie.
Poradnik nie opisuje żadnych wymagań dotyczących instalacji AI. Raczej chcą przekazać lepsze zrozumienie tematu. Chodzi przede wszystkim o relacje między użytkownikami a systemami AI, kontynuuje Bitkom.
W 35-stronicowym raporcie stowarzyszenie branżowe zajmuje się również historycznym rozwojem sztucznej inteligencji. Wytyczne są zaokrąglone kilkoma konkretnymi przykładami z praktyki, w jaki sposób firmy rozsądnie wykorzystują rozwiązania AI.